Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Wat

Een bewijs van woonst bewijst dat je je hoofdverblijfplaats hebt op een welbepaald adres.

Het bewijs bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • plaats en datum van geboorte
  • adres
  • burgerlijke staat
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer je op het adres woont

Bewijs van woonst met historiek van adressen

Instanties vragen soms een getuigschrift van woonst met historiek adressen. Dit attest vermeldt ook de adressen waar je voordien ingeschreven was. Wil je zo'n bewijs van woonst met historiek van adressen, vraag dit dan hier online aan

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:

  • uzelf
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

  • Als je een kaartlezer hebt, kan je het getuigschrift van woonst zelf printen (via de knop 'vraag online aan' bovenaan)
  • Heb je geen kaartlezer: vul dan via het e-loket het aanvraagformulier voor een bewijs van woonst in (via de knop bovenaan). Je kan in de aanvraag zelf kiezen of je het getuigschrift gratis per post laat opsturen of je het afschrift zelf afhaalt bij de dienst burgerzaken in Brecht (gemeentehuis) of in Sint-Job-in-'t-Goor (administratief centrum)
  • Kom naar het snelloket van de dienst burgerzaken (een afspraak maken is niet nodig) met je identiteitskaart. De beambte zal het getuigschrift van woonst, eventueel met historiek adressen, afleveren.

Wat meebrengen

Je identiteitskaart

Bedrag

Gratis

Doelgroep