Menu Sluit

Geboorteaangifte

Beschrijving

Een geboorteaangifte is de registratie van de geboorte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de geboorteplaats van jouw kind. Dit moet bij elke geboorte gebeuren, ten laatste 15 dagen na de bevalling.

Voorwaarden

Bij aanvraag dien je de nodige bewijsstukken mee te brengen (zie bewijsstukken).

Bewijs

Voor de aangifte neem je volgende documenten mee:

  • jouw identiteitskaart

  • het medisch geboorteattest

  • jouw trouwboekje als de vader of de meemoeder gehuwd is met de moeder.

Procedure

De aangifte gebeurt door de moeder, de vader/meemoeder of beiden samen. De vader of meemoeder kan het kind enkel aangeven:

  • als hij of zij gehuwd is met de moeder

  • als hij of zij voor de geboorte het kind erkend heeft. Als de vader of meemoeder het kind nog niet heeft erkend, dan kan dit nog in het gemeentehuis tijdens de aangifte. In dat geval moeten de moeder en de vader of meemoeder samen aanwezig zijn.

Na de dag van de bevalling heb je 15 kalenderdagen om de geboorte aan te geven. Als de vijftiende dag na de bevalling een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is dan heb je nog tijd tot de eerstvolgende werkdag.

Je geeft jouw kind aan bij de burgerlijke stand van de gemeente waar het kind geboren is. In sommige gemeenten is het ook mogelijk om de geboorteaangifte van jouw kind in de kraamkliniek zelf te doen.

Bij de aangifte ontvang je een aantal geboortebewijzen. Verlies deze documenten niet, want je kan hiermee:

  • het Groeipakket aanvragen

  • jouw kind als persoon ten laste laten inschrijven bij jouw ziekenfonds.

Ook bij een doodgeboren kind geldt aangifteplicht vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen.

Dienst burgerzaken Brecht

Gemeentehuis
Gemeentepark 1, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
18:00 - 20:00
Op afspraak
di:
09:00 - 12:00
Op afspraak
wo:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
do:
09:00 - 12:00
Op afspraak
vrij:
09:00 - 12:00
Op afspraak
03 203 20 81
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.

Dienst burgerzaken Sint-Job-in-'t-Goor

Administratief centrum
Kerklei 2, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
18:00 - 20:00
Op afspraak
di:
09:00 - 12:00
Op afspraak
wo:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
do:
09:00 - 12:00
Op afspraak
vrij:
09:00 - 12:00
Op afspraak
03 203 20 71
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.