Attest van leven
Beschrijving
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.
Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
jezelf
jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
Bewijs
je identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Procedure
Naargelang jouw situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:
- de dienst Burgerzaken van jouw gemeente
- de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
- op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en vergunningen’)
- het e-loket van jouw gemeente.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.