Menu Sluit

Elektronische identiteitskaart (eID)

Beschrijving

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • jouw identiteit online kan bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg een uitnodiging om een identiteitskaart aan te vragen. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen deze uitnodiging pas op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.

  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw uitnodiging voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen uitnodiging ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.

Bewijs

Opgelet! Breng geen pasfoto mee, de foto wordt genomen aan het loket!

Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:

  • je uitnodiging

  • jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Bij het afhalen van jouw eID:

  • jouw oude identiteitskaart

  • de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.

Procedure

Aanvragen (met uitnodiging of op eigen initiatief)

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingsbrief om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente.
    Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloop, krijg je automatisch een oproepingsbrief om een nieuwe eID aan te vragen.

  • In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:

    • als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is

    • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is

    • als je van naam of geslacht verandert

    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping

    • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

  • Maak eerst een afspraak (zie knop bovenaan) en ga met jouw oproepingsbrief en jouw huidige identiteitskaart naar jouw gemeente om de eID aan te vragen.

Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij jouw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
    Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.

    • Maak eerst een afspraak (zie knop bovenaan) en neem vervolgens de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.

    • Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.

    • Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later.

Neem voor meer info contact op met jouw gemeente.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:

  • als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België

  • als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte

  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Bedrag

Gewone procedure: 22,60 euro

Spoedprocedure: 119.90 euro

Dienst burgerzaken Brecht

03 203 20 81
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.
't Gemeentehuis
Gemeentepark 1, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
13:00 - 20:00
di:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
wo:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
do:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
vrij:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00

Dienst burgerzaken Sint-Job-in-'t-Goor

03 203 20 71
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.
Administratief centrum
Kerklei 2, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
Op afspraak
18:00 - 20:00
Op afspraak
di:
09:00 - 12:00
Op afspraak
wo:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
do:
09:00 - 12:00
Op afspraak
vrij:
09:00 - 12:00
Op afspraak