Menu Sluit

Aanpassing van de geslachtsregistratie

Beschrijving

Als je de overtuiging hebt dat het geslacht vermeld op jouw geboorteakte niet overeenstemt met jouw innerlijk beleefde genderidentiteit, dan kan je een aanvraag indienen om jouw geslachtsregistratie te wijzigen.

Voorwaarden

Om de standaardprocedure te kunnen volgen:

  • Meerderjarig zijn.

  • Niet-ontvoegde minderjarige zijn, maar bijgestaan worden door beide ouders of wettelijke vertegenwoordiger(s) én een attest hebben van een pediatrisch psychiater.

  • Ontvoogde minderjarige met Belgische nationaliteit zijn.

  • Meerderjarige niet-Belg zijn, maar ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister.

  • Meerderjarige Belg onder bewindvoering zijn.

Bewijs

Meerderjarigen en ontvoogde minderjarigen nemen mee:

  • Identiteitsbewijs;

  • Ondertekende verklaring;

  • Uittreksel uit het strafregister, model 1 (kan je opvragen bij je gemeente- of stadhuis).

Niet-ontvoogde minderjarigen (vanaf 16j) nemen mee:

  • Identiteitsbewijs;

  • Ondertekende verklaring;

  • Uittreksel uit het strafregister, model 1 (kan je opvragen bij je gemeente- of stadhuis);

  • Beide ouders of wettelijke vertegenwoordiger(s);

  • Een verklaring van een kinder- of jeugdpsychiater waaruit blijkt dat je deze beslissing in volle besef kan nemen.

Procedure

Je vraagt de aanpassing aan bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar je bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister. Als dit niet mogelijk is, gebeurt de aangifte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gewone verblijfplaats. Dit houdt in dat je een afspraak maakt bij het gemeente- of stadhuis waar je gedomicilieerd staat/woont.

De procedure bestaat uit twee stappen: de aangifte en de opmaak van de akte.

Aangifte

Je overhandigt een verklaring aan de dienst Burgerzaken van jouw gemeente waarin staat dat je er al een hele tijd van overtuigd bent dat het geslacht vermeld in de geboorteakte niet overeenstemt met jouw innerlijk beleefde genderidentiteit. In de verklaring bevestig je dat je wenst dat dit administratief en juridisch wordt aangepast. In link 1 vind je een modelverklaring (je kan deze ook bij de ambtenaar van burgerlijke stand krijgen en ter plaatse invullen).

De gemeente bezorg je een ontvangstbewijs en meer informatie over het verdere verloop van de procedure en de administratieve en juridische gevolgen van de aanpassing.

Binnen de drie dagen informeert de ambtenaar van de burgerlijke stand de procureur des konings voor advies. Dit advies verleent hij binnen de drie maanden:

  • Een negatief advies wegens tegenstrijdigheid met de openbare orde

  • Bij gebrek aan negatief advies of indien geen advies werd uitgebracht binnen de drie maanden, is het een positief advies en gaat de procedure verder.

Opmaak van de akte

Je maakt na dit advies opnieuw een afspraak bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Je verschijnt een tweede keer voor de dienst Burgerzaken en bevestigt jouw eerste verklaring, minimum 3 en maximum 6 maanden na de aangifte.

Daarna maakt de dienst Burgerzaken de akte tot aanpassing van de geslachtsregistratie op.

Door deze aanpassing, zullen automatisch verschillende instanties jouw geslachtsregistratie wijzigen, maar je zal ook zelf heel wat instanties moeten contacteren en administratie in orde moeten brengen.

Modelverklaring wijziging geslachtsregistratie

Bedrag

Voor de aanvraag tot wijziging hoef je niet te betalen. Je zal wel een nieuwe elektronische identiteitskaart moeten betalen.

Als je nog officiële documenten moet vernieuwen na de wijziging van de geslachtsregistratie, zal je ook deze kosten moeten dragen (lidkaarten, internationaal paspoort, rijbewijs,...).

Regelgeving

Wet van 25 juni 2017 tot hervorming van regelingen inzake transgenders wat de vermelding van een aanpassing van de registratie van het geslacht in de akten van de burgerlijke stand en de gevolgen hiervan betreft (B.S. 10 juli 2017)

Dienst burgerzaken Brecht

Gemeentehuis
Gemeentepark 1, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
18:00 - 20:00
Op afspraak
di:
09:00 - 12:00
Op afspraak
wo:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
do:
09:00 - 12:00
Op afspraak
vrij:
09:00 - 12:00
Op afspraak
03 203 20 81
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.

Dienst burgerzaken Sint-Job-in-'t-Goor

Administratief centrum
Kerklei 2, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
18:00 - 20:00
Op afspraak
di:
09:00 - 12:00
Op afspraak
wo:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
do:
09:00 - 12:00
Op afspraak
vrij:
09:00 - 12:00
Op afspraak
03 203 20 71
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.