Menu Sluit

Akte van overlijden

Beschrijving

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

Voorwaarden

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.

  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Eenieder heeft recht op een uittreksel uit een overlijdensakte. Ook afschriften van overlijdensakten gemaakt vanaf 31/3/2019 zijn openbaar. Is de akte opgemaakt voor 31/3/2019, dan is het enkel het afschrift van meer dan 75 jaar oud openbaar.

Voor niet-openbare akten van overlijden wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)

  • de echtgenoot/echtgenote, wettelijk samenwonende, bloedverwanten in opgaande en nederdalende lijn in de eerste graad en erfgenamen mits bewijs van een gerechtvaardigd belang. De limitatieve lijst van gerechtvaardigde belangen kan je hier vinden: Belgisch Staatsblad

Bewijs

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart

  • jouw eigen identiteitskaart

  • indien het niet om een openbare akte gaat: bewijs van gerechtvaardigd belang.

Procedure

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.

Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Dienst burgerzaken Brecht

03 203 20 81
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.
't Gemeentehuis
Gemeentepark 1, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
13:00 - 20:00
di:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
wo:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
do:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00
vrij:
09:00 - 12:00
13:00 - 16:00

Dienst burgerzaken Sint-Job-in-'t-Goor

03 203 20 71
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.
Administratief centrum
Kerklei 2, 2960 Brecht
Openingsuren
ma:
09:00 - 12:00
Op afspraak
18:00 - 20:00
Op afspraak
di:
09:00 - 12:00
Op afspraak
wo:
09:00 - 12:00
Op afspraak
13:00 - 16:00
Op afspraak
do:
09:00 - 12:00
Op afspraak
vrij:
09:00 - 12:00
Op afspraak