Elektronische vreemdelingenkaart

Wat

Een vreemdelingenkaart wordt afgeleverd aan elke vreemdeling, ouder dan 12 jaar, die het recht heeft verworven om in België te verblijven of er zich te vestigen.

Voorwaarden

Van zodra je dossier dit toelaat, krijg je van de dienst burgerzaken een uitnodiging om een elektronische verblijfskaart aan te vragen.

Ben je je vreemdelingenkaart kwijt of is ze gestolen, ga dan zo snel mogelijk langs bij het dichtsbijzijnde politiekantoor. Hier blokkeert men je verblijfskaart en bezorgt men je een attest dat je verblijfskaart voor één maand vervangt, maar wel enkel in België geldig is. Je hebt er alle belang bij om bij verlies of diefstal van je e-ID dit onmiddellijk te melden aan DOC STOP via het gratis nummer 00800 2123 2123 of als dit nummer niet bereikbaar is, door te bellen naar 0032 2 518 2123. Deze dienst blokkeert je kaart alvast, maar je moet achteraf nog wel aangifte doen bij het politiekantoor en een nieuwe kaart aanvragen op het gemeentehuis.

Voor meer informatie over de verschillende verblijfsdocumenten, kijk je op de website van kruispunt Migratie-Integratie.

Wat meebrengen?
  • uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's
  • bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode
Bedrag
  • Verblijfskaart EU, EU+, F, F+, M, N: 22,60 euro
  • Verblijfskaart A, B, H, K, L, I, J: 23,10 euro
  • Spoedprocedures: 119,90 euro
Product type
Bewijs
Doelgroep
Burger
Thema
Burger en Overheid
Keywords
e-id eid elektronisch migrant niet-belg nietbelg vreemdeling vreemdelingenkaart E+ F+