Fairtradegemeente

Zo heerlijk is eerlijke handel! 

Onze gemeente engageert zich als FairTradeGemeente. We dragen met trots de titel en maken dagelijks werk van de 6 criteria.

criterium 1: het lokale bestuur keurt een resolutie goed die Fairtrade steunt en beslist om koffie + nog minstens 1 ander FT product (thee) aan te kopen voor vergaderingen en voor op kantoor. Verder promoot de gemeente op regelmatige basis het bewustzijn rond Fairtrade via communicatie naar haar personeel en inwoners toe.

  • koffie, thee en fruitsap beschikbaar voor personeel in het gemeentehuis, administratief centrum en in het gemeenschapscentrum
  • duurzaam aankoopbeleid
  • Fairtrade relatiegeschenken zoals wijn van de Wereldwinkel
  • acties voor het gemeentepersoneel zoals Fairtrade@work

criterium 2: minstens 2 fairtrade producten zijn duidelijk beschikbaar in de plaatselijke winkels en horecazaken. De winkels en horecazaken communiceren ook over het feit dat zij fairtradeproducten verkopen of serveren.

criterium 3:scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtradeproducten en communiceren hierover naar hun leerlingen, werknemers en leden. Scholen zetten educatieve campagnes op om de kennis over en de betrokkenheid met FT te vergroten.

Sinds mei 2018 vind je alle duurzame verkoopadressen in Brecht, Essen, Stabroek, Kalmthout en Wuustwezel op www.ecowijzer.be.

De Ecowijzer is de aankoopwijzer voor de moderne, bewuste consument. De website bundelt alle verkooppunten van lokale, biologische, eerlijke en duurzame producten in de 5 gemeenten. Brecht, Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel willen hun inwoners namelijk warm maken voor de voordelen die deze producten bieden: lokaal kopen, korte keten en duurzaamheid. Zo werken ze mee aan het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelen.

De nieuwe website is gebruiksvriendelijk en biedt veel mogelijkheden. De verkooppunten worden op kaart weergegeven en met de handige zoekfunctie vind je in een mum van tijd je dichtstbijzijnde imker of bioboer. Zit je met vragen over labels of gerelateerde thema’s? De artikels geven je antwoord.  De nieuwsberichten houden je op de hoogte van lokale activiteiten.

Verkoop je zelf duurzame producten? Neem dan zeker contact op met ons via www.ecowijzer.be. 

criterium 4: de campagne zorgt voor zoveel mogelijk media-aandacht op lokaal en regionaal niveau. Daardoor bereikt men een groot deel van de bevolking. En zo voelen lokale deelnemers zoals handelaars en organisaties zich gewaardeerd voor hun engagement

criterium 5: er is een lokale trekkersgroep actief die de nodige initiatieven neemt om de titel te behalen. Nadien zorgt die groep voor de continuïteit van de campagne en is ze verantwoordelijk voor een jaarlijkse beoordeling. Daaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds een Fairtrade Gemeente is.

criterium 6lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten wordt aangemoedigd. Zowel thuis, als op de werkvloer en op openbare plaatsen. Er wordt over dit initiatief duidelijk gecommuniceerd.​