Ondernemen: verplichting om elektronisch betaalmiddel aan te bieden

Vanaf 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen.
Dat wil niet zeggen dat cashbetalingen mogen worden geweigerd.

Daarvoor mogen alle technische oplossingen aangewend worden die momenteel op de markt beschikbaar zijn: vaste of draagbare betaalterminals, contactloze betalingen via smartphone of smartwatch, enz.
Ondernemingen zijn vrij in hun keuze. Meer informatie over de verschillende opties vindt u op de website van Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector.

Enkele aandachtspunten:

- Het is niet toegestaan om bijkomende kosten te factureren aan klanten die elektronisch betalen.
- betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd, zelfs niet wanneer ze met een kaart worden verricht. Hetzelfde geldt voor betalingen in cryptomunten en andere virtuele munteenheden.

Meer informatie?

https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/prijsbeleid/betalingen/verplichting-om-een

Afbeeldingen