Cultuurraad
De cultuurraad is een gemeentelijk adviesorgaan. Dat wil zeggen dat de raad het gemeentebestuur adviezen geeft over allerlei zaken die met cultuur te maken hebben. Enkele voorbeelden daarvan zijn straatnamen, subsidies aan cultuurverenigingen, gemeentebegroting, gemeentelijke reglementen, ...
Wil je nog meer info? Contacteer ons dan via cultuurraadbrecht@gmail.com.
Hier vind je de verslagen terug van 2024. Raadpleeg je graag oudere verslagen? Vraag deze aan door een e-mail te verzenden.
Statuten / huishoudelijk reglement Cultuurraad
I. Oprichting en Doelstellingen
Artikel 1: De gemeentelijke cultuurraad wordt opgericht door de gemeenteraad, conform de toepasselijke regelgeving.
Artikel 2: de gemeentelijke adviesraad heeft tot doel het bevorderen van een kwalitatief en integraal cultuurbeleid in het belang van alle inwoners van de gemeente.
Om dit doel te verwezenlijken zal de adviesraad:
a) Op vraag van het gemeentebestuur en op eigen initiatief adviezen uitbrengen over de aangelegenheden met betrekking tot cultuurbeleid en voor aangelegenheden die voorzien zijn in de van kracht zijnde regelgeving;
b) Inspraak en participatie verzekeren bij cultuur (kinderen/jongeren, senioren…) en optreden als spreekbuis voor cultuur (jongeren, senioren, de toeristische sector…) richting het gemeentebestuur en omgekeerd
c) Overleg en samenwerking tot stand brengen tussen verenigingen, instellingen, organisaties, diensten en individuele burgers, zowel private als publieke, die culturele initiatieven en/of activiteiten op het grondgebied van de gemeente Brecht organiseren en ontplooien;
d) Op de behoeften afgestemde initiatieven voorstellen op het gebied van culturele animatie en bevordering van het cultureel welzijn;
Artikel 3: De cultuurraad ontzegt zich alle filosofische, ideologische en politieke overwegingen. Hij onthoudt zich van enigerlei vorm van discriminatie, uitsluiting, beperking of voorkeur om ideologische, filosofische of ideologische redenen.
II. Structuur en Samenstelling
Artikel 4: Tot de cultuurraad kunnen alle actoren toetreden die passen binnen het doel van de adviesraad, met name het bevorderen van een kwalitatief en integraal cultuurbeleid in het belang van alle inwoners van de gemeente, waaronder:
- Individuele burgers (jongeren, sporters, senioren…)
- Vertegenwoordigers van culturele initiatieven, onder andere cultuurverenigingen, cultuurprojecten, instellingen, diensten en organisaties, zowel private als publieke die cultuurinitiatieven en/of activiteiten ontplooien op het grondgebied van de gemeente Brecht
- Deskundigen inzake cultuur, woonachtig in de gemeente Brecht
Artikel 5: overeenkomstig artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur kunnen gemeenteraadsleden en leden van het College van Burgemeester en Schepenen geen stemgerechtigd lid zijn van de adviesraad.
De schepen, bevoegd voor cultuur en bibliotheek, en/of een ander lid van het College van Burgemeester en Schepenen wordt als waarnemer uitgenodigd op de vergadering.
Vanuit elke fractie van de Brechtse gemeenteraad kan 1 vertegenwoordiger als waarnemer worden uitgenodigd, op vraag van deze fractie.
Artikel 6: het secretariaat van de adviesraad wordt waargenomen door een personeelslid van de Gemeente Brecht en/of OCMW Brecht. Deze persoon is geen stemgerechtigd lid.
Artikel 7: de adviesraad heeft de mogelijkheid om andere waarnemers of deskundigen uit te nodigen op basis van de agenda.
Artikel 8: de kandidaten van de adviesraad zullen opgevraagd worden via een openbare oproep, en moeten aan de toegevoegde personeelslid van de Gemeente Brecht en/of OCMW Brecht toegezonden worden. Indien de kandidaat-afgevaardigde zich meteen wenst kandidaat te stellen voor het voorzitterschap, kan hij/zij dit ook op dat ogenblik expliciet aangeven.
Artikel 9: indien er advies wordt gegeven aan een instelling waarvan een lid van de adviesraad deel vanuit maakt in een beslissende rol (hetzij als mandataris, hetzij als lid van een beslissingsorgaan van de instelling), dan dient dit desbetreffende lid de zitting van de adviesraad te verlaten wegens onverenigbaarheid.
Artikel 10: Binnen de cultuurraad kan er beslist worden om een Dagelijks Bestuur op te richten. Indien een Dagelijks Bestuur wordt opgericht, bestaat dit uit volgende leden:
Een voorzitter, gekozen uit de stemgerechtigde leden van de cultuurraad;
Een penningmeester, gekozen uit de stemgerechtigde leden van de adviesraad;
Een individuele burgers, gekozen uit de stemgerechtigde leden van de adviesraad;
Een vertegenwoordiger van culturele initiatieven, onder andere cultuurverenigingen, - projecten, instellingen, diensten en organisaties, zowel private als publieke die culturele initiatieven en/of activiteiten ontplooien op het grondgebied van de gemeente Brecht, gekozen uit de stemgerechtigde leden van de adviesraad.
Een secretaris, met name de door de gemeente daarvoor aangestelde werknemer;
De schepen bevoegd voor cultuur en bibliotheek, als waarnemer.
De adviesraad kan gemotiveerd afwijken van deze samenstelling, na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 11: De adviesraad kiest ervoor een permanente werkgroep op te richten met een specifiek doel, zijnde “gemeenschapscentrum” en “bibliotheek”. Deze werkgroepen bestaan uit leden van de adviesraad en/of geïnteresseerden.
Artikel 12: De adviesraad kan ervoor kiezen om tijdelijke werkgroepen met een specifiek doel op te richten. Ook het college van burgemeester en schepenen kan zulke tijdelijke werkgroepen oprichten. Deze werkgroepen bestaan uit leden van de adviesraad en/of geïnteresseerden.
III. Bevoegdheden en besluitvorming
Artikel 13: De adviesraad kan alle initiatieven nemen die passen in de doelstellingen van de adviesraad en heeft daartoe minstens volgende bevoegdheden:
Het oprichten en samenstellen van het Dagelijks Bestuur;
Het formuleren van adviezen aan het college van burgemeester en schepenen;
Het opstellen van een jaaractieplan en jaarbudget, dat wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 14: De Adviesraad streeft bij alle beslissingen naar een zo groot mogelijke éénsgezindheid. Er wordt enkel gestemd indien er een duidelijke consensus ontbreekt of indien de voorzitter of één derde van de aanwezigen daarom vraagt.
Alle beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de stemgerechtigde deelnemers. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
De stemming gebeurt geheim en schriftelijk wanneer de voorzitter of minstens één derde van de aanwezige stemgerechtigde deelnemers daarom vraagt. Bij geheime stemming over een agendapunt wordt het punt verworpen bij staking van stemmen. Indien het gaat over personen en functies heeft een nieuwe stemronde plaats tussen de kandidaten met gelijk aantal stemmen. Wanneer deze stemronde geen beslissend resultaat oplevert, is de jongste kandidaat verkozen.
Artikel 15: Elk lid (stemgerechtigd of raadgevend) dient de vergadering te verlaten wanneer een meerderheid van de aanwezige leden van de vergadering daarom vraagt, of wanneer er sprake is van belangenvermenging (hetzij persoonlijke, hetzij professionele belangenvermenging).
Artikel 16: Het dagelijks bestuur is bevoegd voor de voorbereiding en uitvoering van de besluitvorming in de adviesraad. Daartoe heeft het Dagelijks Bestuur minstens volgende bevoegdheden:
Voorbereiding van adviezen. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij hoogdringendheid, kan het Dagelijks Bestuur autonoom adviezen geven aan het college van burgemeester en schepenen.
Bijeenroepen van de adviesraad
Voorbereiden van het jaaractieplan en jaarbudget
...
Artikel 17: Het dagelijks bestuur streeft bij alle beslissingen naar een zo groot mogelijke éénsgezindheid. Er wordt enkel gestemd indien er een duidelijke consensus ontbreekt of indien de voorzitter of één derde van de aanwezigen daarom vraagt. Alle beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de stemgerechtigde deelnemers. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
IV. Werking binnen de gemeente
Artikel 18: de adviesraad maakt een huishoudelijk reglement op.
Artikel 19: de adviesraad maakt een jaaractieplan en een jaarbudget op voor het komende werkingsjaar en legt dit ter goedkeuring voor aan het College van Burgemeester en Schepenen. Na goedkeuring door het college, kan de toelage voor de adviesraad voor 75% worden uitbetaald.
Artikel 20: aan het einde van het werkingsjaar legt de adviesraad de jaarrekening of financieel verslag voor aan de betrokken dienst en het College van burgemeester en schepenen. Daarna kan het resterende bedrag van de toelage worden uitbetaald.
Artikel 21: de adviesraad maakt de verslagen van de vergadering over aan het College van burgemeester en schepenen en publiceert deze op de gemeentelijke website. Het College van burgemeester en schepenen kan in haar besluitvorming op gemotiveerde wijze afwijken van de uitgebrachte adviezen.
Artikel 22: de werking van de adviesraad past binnen het door de gemeente goedgekeurde participatiereglement.
Artikel 23: De verstrekking van toelagen gebeurt steeds conform de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen of latere wijzigingen.