Menu Sluit

Omleiding en hinder

Waarom wordt de Handelslei volledig afgesloten?

Langs beide zijden onder de voetpaden liggen tal van nutsleidingen (gas, elektriciteit, drinkwater, Wyre, Proximus, Telenet,…). Deze leidingen kunnen niet verlegd worden. Daardoor is het onmogelijk om op die plaatsen een nieuwe riolering te voorzien.

Daarnaast loopt er ook een belangrijke hoogspanningskabel van Elia die voor Sint-Job-in-‘t-Goor en Brasschaat cruciaal is voor de  elektriciteitsvoorziening. Daar mogen we met deze werken niet te dicht bij komen.

Verder moeten er in de bestaande rijbaan 3 nieuwe rioleringsbuizen geplaatst worden, met aansluitingen naar de woningen toe aan weerzijden van de weg.

De bestaande rioleringsbuis moet natuurlijk ook in gebruik kunnen blijven tijdens deze werken, om de omliggende woningen te kunnen voorzien. 

Al bovenstaande heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe rioleringen in het midden van de rijweg komen te liggen en dat er dus op geen enkele manier nog doorgang mogelijk is voor voertuigen tijdens deze werken.

Worden de op- en afritten van de E19 afgesloten?

Deze gaan niet afgesloten worden. Wel wordt er op de E19 zelf signalisatie voorzien waarbij bestuurders aangeraden wordt om de directe omgeving van de Handelslei te vermijden, als ze er niet echt moeten zijn. 

Blijft eerste stukje Vaartlaan dubbele richting?

Tijdens de werken wordt het kleine stukje van aan Sluis 5 tot aan de Handbooglaan enkelrichting gemaakt (zie ook de zoom op de omleidingskaart voor lokaal verkeer). Dat is bewust zo gedaan omdat we anders drie verkeerslichten zouden moeten zetten ter hoogte van Sluis 5, wat de algemene doorstroming van het verkeer enorm zou vertragen en nog groter fileleed zou veroorzaken. 

Worden er maatregelen voorzien om eventueel sluipverkeer over andere wegen dan de voorziene omleiding te ontmoedigen?

We proberen om doorgaand 'bovenlokaal' verkeer en zwaar verkeer zoveel mogelijk om te leiden via omleidingsroutes verder weg van de werfzone. Daarvoor zijn er ook contacten met de omliggende gemeentebesturen en zal er bijvoorbeeld ook op de E19 worden aangeraden (op de dynamische borden) om de omgeving van Sint-Job te vermijden als je er niet hoeft te zijn. We houden daarnaast nauw contact met de betrokken politiediensten om een extra oogje in het zeil te houden. 

Waarom is er circulatie aan de scholen?

We voerden dit in om sluipverkeer bij file tegen te gaan. 

Kunnen we met onze bakfiets over de werf?

Nee, tijdens de werken kunnen we zowel gemotoriseerd als fietsverkeer geen doorgang garanderen. De voetpaden zullen wel steeds vrijgehouden worden. De werken zullen onvermijdelijk op korte termijn voor de nodige hinder zorgen, maar zijn cruciaal om de Handelslei op lange termijn om te vormen tot een veiligere en aangename verkeersas.

Kunnen de bruggen tijdens de spitsuren gesloten blijven?

We stelden aan De Vlaamse Waterweg uiteraard de vraag of de brug aan de Brugstraat en die aan Sluisvijfbaan dicht kunnen blijven. Spijtig genoeg is dit niet mogelijk voor beroepsvaart. De pleziervaart wordt tijdens de spitsuren op schooldagen wel beperkt. Er is geen pleziervaart mogelijk tussen 07.00 en 08.30 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur aan brug sluis 5.

We zullen wel werken met tijdelijke verkeerslichten ter hoogte van de overgang aan sluis 5. We proberen op die manier de doorgang zo goed mogelijk te garanderen.

Kan de snelheid in Kloosterveld beperkt worden?

Een veel gestelde vraag of opmerking die in onze mailbox toekomt, is om de snelheid en parkeerverboden op de omleidingsroute streng te controleren en verbaliseren. Er wordt in functie van de veiligheid door de lokale politie weldegelijk regelmatig en streng gecontroleerd, geverbaliseerd en geflitst in de volledige omleidingszone. 

De zone 30 wordt nu ook uitgebreid naar de woonwijk Kloosterveld waar vanaf nu dus ook een beperking geldt van 30 km/uur. 
Er geld bovendien een beperking voor plaatselijk verkeer. Met plaatselijk verkeer wordt bedoeld dat enkel bewoners van de straat en hun bezoekers daar mogen rijden. Je bent dus geen plaatselijk verkeer als je door de straat wil rijden om je reisweg in te korten of omdat je de straat wil gebruiken om een file te vermijden.            

Brug Sluisvijfbaan

Zorgen de omleidingen via de brug aan de Sluisvijfbaan niet voor moeilijkheden?

We hebben heel wat mogelijke alternatieve omleidingsroutes bestudeerd en dit lijkt voor de meeste partijen de beste optie. Uiteraard wordt alles geëvalueerd wanneer deze omleiding effectief van kracht is. Als blijkt dat er zich ergens grote problemen voordoen, dan zullen de omleidingsroutes aangepast moeten worden. 

Waarom geen derde verkeerslicht aan de oversteek zodat de ganse wijk 6 ook de oversteek kan maken ipv de volledige omleiding te moeten volgen?

In functie van de verkeersdoorstroming kiezen we om slechts 1 verkeersstroom vanuit elke richting door te laten. Bovendien is het belangrijk voor de bussen om hun bocht te kunnen nemen. 

De omleiding is zo ingesteld dat je vanuit wijk Sas 6 niet via de Vaartlaan tot aan Sluis 5 zal kunnen rijden. Of toch niet zoals je dat in een situatie zonder werken nu wel doet. Tijdens de werken wordt het kleine stukje van aan de Handbooglaan tot aan Sluis 5 enkelrichting gemaakt. Dat is bewust zo gedaan omdat we anders 3 verkeerslichten zouden moeten zetten ter hoogte van Sluis 5, wat de doorstroming van het verkeer enorm zou vertragen en nog groter fileleed zou veroorzaken. 

We begrijpen dat dat voor heel wat mensen voor een langere route zal zorgen om aan de overkant van de brug te geraken, maar we kijken in zo'n situaties naar de impact op de doorstroming in het algemeen.

Worden de verkeerslichten aan Sluis 5 afgestemd op de verkeersdrukte en afgestemd op de verkeerslichten aan kruispunt EIkenlei?

We bekijken samen met AWV of het mogelijk is om tijdens de ochtendspits een langere groenfase aan de uittocht te geven en bij de avondspits een langere groenfase aan instroom + afstemming met andere lichten.

Kan je nog over de brug van Sluisvijfbaan met de fiets?

Ja, als fietser kan je de brug van Sluisvijfbaan oversteken tijdens de werken.

Waarom is de brug van Sluisvijfbaan niet vernieuwd en verbreed? Of waarom werd er geen ponton voorzien naast die brug?

Die opties werden bekeken en besproken met de Vlaamse Waterweg. Zij lieten weten dat dit niet mogelijk was, dat een nieuwe brug op korte termijn niet gerealiseerd kon worden. 

Parkeren

Waar moeten wij als inwoners van de Handelslei parkeren?

De publieke parkings blijven te allen tijde bereikbaar. Ook de parkings in de buurt van de Handelslei (Frans De Meyerstraat, Vaartlaan) zullen steeds publiek toegankelijk zijn.

 

Wordt er extra fietsparking voorzien?

Ja, er worden extra fietsparkings voorzien. 

  • de tijdelijke fietsbeugels aan het Lochtenbergplein blijven tijdens de werken behouden;
  • er komen nieuwe fietsbeugels aan de Sluisvijfbaan, op de locatie waar die voor de werken daar stonden;
  • er komen extra fietsbeugels ter hoogte van het kruispunt Beukenlei – Eikenlei;
  • ook aan Kristus Koning komen extra fietsbeugels
Wanneer hebben wij als bewoners in de Handelslei toegang tot onze ondergrondse garages?

Op regelmatige tijdstippen zal de aannemer briefjes bussen bij alle betrokken inwoners. Daarop lees je de planning van de werken en zal mee vermeld staan of je in en uit je garage kan. 

Mogen wij als inwoner tijdens de werken gebruik maken van de parking aan Aldi?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Aldi is niet in de mogelijkheid om parkeerplaatsen ter beschikking te stellen aan derden (al dan niet betalend).

Heeft de gemeente gedacht aan de parking bij 'Verdijck' (aan de fietsenstalling)?

De gemeente vroeg na om die parking te gebruiken. Intussen (na de infovergadering) hebben we hierover definitief antwoord dat het gebruik van die parking niet mogelijk is. 

Kunnen wij tijdens de werken onze garagebox in de Handelslei (achter nr 3-5-7) nog gebruiken?

Wie een garagebox gebruikt heeft tijdens de werken zoveel mogelijk toegang tot die garagebox door op de privé-oprit van Handelslei van 3-5-7 (Idefix en Babette) te gebruiken.